Bulunan Sonuçlar

Arama Kriteri

1 Aralık

İYİ UYKULAR ÇOCUKLAR...

 

Çocuklar ihtiyaçları, kişilikleri,ailelerinin tutumları ve fiziksel yapıları doğrultusunda

kendi uyku düzenlerini oluştururlar. Bu bağlamda da her çocuk uykuya dalma süresi ve

uyuma süresi olarak farklılık gösterir. Yaşa uygun bir uyku düzeni oluşturabilmek için

çocuğun kendi yatağında uykuya dalmasını ve sabah uyandığında gözlerini kendi odasında

kendi yatağında açmasını sağlamak dikkat edilmesi gereken iki önemli noktadır. Ancak

günümüzde okul öncesi dönemde çocuğu olan bir çok ebeveyn konu ile ilgili çeşitli

sıkıntılar yaşamaktadır. Zorlukları ortadan kaldırmak veya baş edebilmek için neler

yapılabilineceğine göz atalım.

RUTİNLER ÇOK ÖNEMLİ!

Çocuk yetiştirirken öğretmeye çalıştığımız diğer bütün alışkanlıklar gibi uyku

konusunda da rutinler ve kararlılık son derece önemlidir. Herhangi bir davranışın yerleşmesi

için en az 20 gün süre gerektiğinden arka arkaya 20 gün boyunca uyku öncesi rutininizi

gerçekleştirmeye özen gösterin. Peki nedir bu rutinler? Pijamaları giymek, süt içmek,

ışıkları kısmak, diş fırçalamak, kitap okumak gibi sıralanabilir. Ancak siz kendi

alışkanlıklarınıza göre değişiklikler yapabilirsiniz. Bunları yaparken dikkat edilmesi gereken

bazı noktalar var.

• Uyku vakti yaklaşırken tv, tablet ya da hareketli müzik/aktivite gibi uyaranları

kesmeniz gerekir ki vücut ve beyin rölantiye geçsin.

• Uyku vakti yaklaşırken sindirimi zor gıdalar tüketmemesine dikkat etmelisiniz.

• Çocuğunuzla çok fazla konuşmanız ve göz kontağı kurmanız uykusunu

açabileceğinden, yatağa gidildiğinde minimumda konuşmaya özen

göstermelisiniz(kitap okuma hariç).

• Sevdiği bir oyuncağı ya da battaniyesini yanına almasına izin verin. Bu şekilde

kendini rahat ve güvende hissedecek ve uykuya dalması daha kolay olacaktır.

• Hareketlerini kısıtlamayacak rahat kıyafetler ile yatırmaya özen gösterin.

 

ÇOCUĞUNUZ UYUYANA KADAR SİZİ BIRAKMIYORSA...

Çocuklar bu dönemde çeşitli korkuları olduğundan ya da bazen anneyle daha fazla

zaman geçirmek istediklerinden tek başlarına uyumak istemezler. Böyle durumlarda uykuya

dalana kadar yatağının kenarında beklemenizde sakınca yoktur. Ancak, çocuğun yatağına

yatmamaya, yatağına oturmamaya ve fiziksel temasta bulunmamaya özen gösterin. Eğer

bütün bunları yapmıyorsanız en kısa zamanda aşama aşama kendinizi onun yatağından

uzaklaştırmaya başlamalısınız.

ÇOCUĞUNUZ KENDİ YATAĞINDA YATMIYORSA...

Çocuğunuz kendi yatağında yattıktan bir süre sonra sizin yanınıza gelmeyi alışkanlık

haline getirmişse onu her seferinde üşenmeden geldiği anda kucaklayıp kendi yatağına geri

götürmelisiniz. Bu esnada göz kontağı kurmayın, onunla konuşmayın, öpmeyin. Sakin bir

şekilde onu yatağına bırakıp odanıza dönün. Bu şekilde, sabahları uyandığında kendi yatağında gözünü açmasını sağlamış olursunuz. Diğer önemli bir nokta da, her seslenişinde

ya da ağlamasında yanına gitmemeye özen gösterin. Odasının dışında durarak ona

seslenebilirsiniz.

YATAK OYUN YA DA YEMEK YERİ DEĞİLDİR!

Çocuklar yaşayarak öğrenirler. Eğer siz kendi odanızdaki yatakta çocuğunuzla oyun

oynarsanız ona hiç bir zaman “burası anne babanın yatağı ve burada uyunur” mesajı

veremezsiniz. Bu sebeple ne kendi yatağınızda ne de çocuğunuzun yatağında yemek

yemeyin, oyun oynamayın. Unutmayalım öğretmeye çalıştığımız şey: yatak uyku yeridir,

anne babanın yatağı ayrıdır, çocukların ki ayrıdır.

BELKİ DE BU KADAR UYKU YETERLİDİR.

Gündüz anaokulunda uyuyan ya da okul sonrası evde akşamüstü uykusu uyuyan

çocukların ,uyumayanlara göre gece uyku süreleri ve uykuya dalma saatleri farklılık

gösterebilir. Diğer bir yandan çocukların gündüz uykusuzluğa bağlı bir problem yaşayıp

yaşamadıkları da ayrı bir durumdur. Mesela bir çocuk az uyuyup, gün içerisinde hep dinç,

aktif ise, dikkatsizlik sorunu yaşamıyorsa gece aldığı uyku ona yeterli geliyor demektir.

Çeşitli kaynaklarda yer alan yaş gruplarına göre uyku süreleri ile ilgili sınırlamalara çok ta

bağlı kalmamak gerekir. Bunları bilmenizde fayda vardır ancak birebir bu saatleri tutturmak

için sıkıntıya girmenize gerek yoktur. (Genel olarak okul öncesi dönem çocukları için

önerilen gece uyku süresi 10-11 saat aralığındadır.)

SON OLARAK...

Bir çok uzmanın dediği gibi çocuklara kazandırmaya çalıştığınız alışkanlıklar için

sabırlı olmaya çalışın. Aile içerisinde çocuğu kimler uyutuyor ise onlarla fikir birliğine

vararak tutarlı davranışlar sergileyin. Uyku düzeni ile ilgili aksaklıklar konusunda

hassasiyetinizi çocuğunuza hissettirmemeye özen gösterin. Çünkü sizin için önemli olan ve

sizi üzen bu konu onun içinde önemli hale gelecek ve kaygılanması gereken bir şeyler

olduğunu düşünmesine sebep olacaktır.